Utazások Európában

Medvehagyma túra a Partiumban

2017. március 19. - PTom70

Nem, nem akarok gasztrobloggernek állni (bár nagyon szeretek főzni), de amikor kisvárosunkban medvehagyma túrát szerveztek, rögtön jelentkeztem. Az utazás számomra nem csak a repülést jelenti (főleg nyugat felé), hanem egy jó túrázást is a hegyekben. A Béli hegység annyira talán nem ismerős (én se hallottam róla ezelőtt), de talán éppen emiatt nagy élmény az ottani túra. Nincsenek turisták tömegei, nincsen szemét, csend, nyugalom van. Ja és persze eső egész nap (bár azt gondolom, hogy ez nem mindig van így). Bizony kifogtuk: egész nap áztunk az esőben.

Menyházára (Moneasa) mentünk kisbusszal és innen - túravezetőnk irányításával, a kék vonal, majd a sárga kereszt jelzést követve küzdöttünk le kb. 450 méteres szintkülönbséget! (Megjegyzem ezen a szakaszon nagyon jól látható volt a jelzés, ezen kívül útbaigazító táblákat is bőven találtunk. Bárcsak a magyarországi túraútvonalak is így néznének ki!)

utjelzo.jpg

Mindezt folyamatos esőben! Aztán olyan helyre értünk, ahol a medvehagyma nagy mennyiségben borította a talajt, így nekiálltunk szedni, (persze azért csak módjával, hogy maradjon is) Romániában - a legutóbbi információnk szerint ilyen mennyiségben - ez nem tilos. Szerencsére a gyöngyvirág még nem hajt, ami azért jó, mert a két növény összetéveszthető és bizony a gyöngyvirág levele mérgező. Egyébként, ha a letépett levelet megszagoljuk, akkor elég egyértelmű a dolog: a medvehagymának a fokhagymához hasonló szaga (illata?) van.

dscn4524.JPG

Útközben persze már néhány növény virágzását is megfigyelhettük, valamint zsombolyokat is láthattunk.

dscn4497.JPG

dscn4519.JPG

dscn4513.JPG 

A település régen fürdőjéről volt híres, a meleg víz még mindig megvan (egy elhanyagolt kis tóba vezetik), a fürdő épülete pedig romokban hever, sajnos. 

dscn4539.JPG

dscn4532.JPG

dscn4535.JPG

Ezután még barlanglátogatás volt betervezve, de ekkora már mindenki úgy elázott (az eső miatt, nehogy valaki félreértse!), hogy inkább hazaindultunk. Másnap aztán medvehagyma krémleves és medvehagymás pogácsa készült, egész jól sikerült, nem úgy, mint a róla készült kép, de már írtam, hogy sem gasztroblogger sem gasztrofotós nem vagyok.

nevtelen.jpg 

16000 lépés Londonban

Hajnal kettőkor indultunk a reptérre (170 km-re lakunk onnan), feleségemmel és egy másik házaspárral együtt. Reggel 6-kor szállt fel a Wizz járata London Luton repterére és időben meg is érkezett. Az első tapasztalatunk - amire egyébként felhívták a figyelmet - az volt, hogy mekkora ötlet volt biometrikus útlevéllel jönni (ilyen a magyar útlevél is), mert annak kezelése néhány perc alatt megtörtént, míg aki beállt a másik sorba személyi igazolvánnyal, annak ránézésre legalább fél órát kellett várakozni. Tehát Londonba útlevéllel menjünk! A bejutáshoz a Green Line 757-es járatát választottuk, (előre megvettük a jegyet, oda-vissza 17 fontért), ami pár perc múlva indult is. Kb. 70 perc alatt a Victoria pályaudvarra értünk.

Itt metróra (underground) szálltunk, amihez a legjobb megoldás az érintős (paypass) bankkártya. Ez úgy működik, mint az Oyster: oda kell tartani ahová azt is és így beenged. Kifelé szintén oda kell tartani, de egyébként ki sem engedne. Ha ezzel közlekedünk (minden tömegközlekedési eszközre jó), akkor mindig a legkedvezőbb áron jövünk ki. Tehát, ha pl. metrón csak az 1-2 zónában mozgunk (rövid látogatáskor ezen kívül úgysem megyünk, a nevezetességek ebben vannak), akkor 1 napra 6,70 fontot vesznek le, akárhányszor is utazunk így. Ha ezt papír alapú jeggyel tennénk, akkor egy utazás 2,5 font lenne. Persze, ha csak egyszer utazunk, akkor nem számolja fel a napijegy árát, csak azét az utazásét, ami ilyen formában 1,5 font. (Ha ezzel kapcsolatban van kérdés szívesen válaszolok.)

Először a London Eye-t néztük távolról és a Big Bent közelről.

dscn4393.JPG

dscn4399.JPG

Ezután utunk a Westminster apátsághoz vezetett. A belépő ára (20 font a felnőtt jegy) és a sor mérete rémisztően hat az emberre, de megéri kifizetni és végigállni (kb. 30 perc volt). Itt koronázzák az angol uralkodókat, nagyon sok tudósnak, művésznek, királynak van itt a sírja. Az épület maga is csodálatos! És a lényeg: magyar nyelvű audio guide is van. (Amikor megkérdezték, honnan jöttünk a fickó egyből elkezdte: Puskás, Kocsis, Czibor...) Sajnos belül nem lehet fotózni. 

westminster.jpg

Egy útikönyvben olvastuk, hogy innen 5 percre van egy hely, ahol a legjobb fish & chipset adják, így elmentünk tesztelni. Tényleg nagyon jó a kaja, nagy adagot (ez volt a regular, de van large méretű is!) kapunk 9-10 fontért. Ki lehet választani fénykép alapján, hogy milyen halból készüljön - persze egyiket sem ismertük, így a pincér javaslatát elfogadtuk. Aki nem szereti a halat az is talál itt a kedvére való ennivalót. Szóval érdemes felkeresni a The Laughing Halibut nevű helyet a Strutton Groundon.

dscn4426.JPG

dscn4428.JPG

Ebéd után a Buckingham Palotához mentünk, ahol még úgy is tömeg volt, hogy már vége volt az őrségváltásnak.

dscn4437.JPG

dscn4441.JPG

dscn4435.JPG

Innen elmetróztunk a Tower Hill állomásig és megnéztük kívülről a Towert és a Tower Bridge-t, a másik partról is.

dscn4451.JPG

dscn4467.JPG

Buszra szálltunk és a Globe Színházhoz mentünk.

dscn4470.JPG

Innen egy gyaloghíd (Millenium Bridge) vezet a túlsó partra a Temzén keresztül és már a hídról látszik a Szent Pál székesegyház.

dscn4471.JPG

dscn4472.JPG 

Innen már csak arra volt erőnk, hogy a Victoria pályaudvar környékén beüljünk egy pubba és igyunk valamit, aztán pedig indultunk a busszal a reptérre, ahol már zuhogott az eső, de szerencsére ezt napközben megúsztuk. A nálunk lévő lépésszámláló ekkor már több, mint 16000-et mutatott. El is fáradtunk rendesen.

10 idegesítő utas a fapadosokon

Sokféle utas van a fapadosokon, néhányat kiragadtam közülük és bemutatom, természetese élve a karikatúra eszközével, melynek fontos része a tulajdonságok eltúlzása. Előrebocsátom, hogy magamban is megtalálok ezek közül a típusok közül néhányat. 

  1. A szakértő

Oda-vissza köpi kb. 30 légitársaság flottáját, 30 km magasságból is felismeri a gépeket, tudja mekkora a hajtómű tolóereje, hogy hány cm az üléstávolság az egyes társaságok gépein. Aztán a felszállás előtt rettegni kezd, mert még soha nem repült…

  1. Az analfabéta

Világosan leírják, hogy mekkora kézipoggyászból hányat vihet fel, de ő ezt képtelen otthon elolvasni és fel van háborodva, hogy 4 csomaggal nem engedik fel a gépre.

  1. Az értetlen

Még az előzőnél is rosszabb, mert a beszállókártyán egy nyíl mutatja, hogy a gép elején vagy hátulján kell felszállnia, de ő még ezt se érti, így az első ajtón felszállva végigmászik a 30. sorig. Leszállás után hiába mondják, hogy még maradjanak a helyükön, ő már nyitja is a poggyásztartót és rángatja ki a cuccait.

  1. A plázacica

Nem számít, hogy -10 fokban kell várakozni egy fél órát a bádogterminálon, ő akkor is körömcipőben, miniszoknyában és neccharisnyában van. És persze van nála egy Duty Free-szatyor hasznos dolgokkal, amiket most vásárolt.

  1. A fontos ember

Hiába szólnak már harmadjára, hogy a mobileszközöket repülő üzemmódba kell tenni, ő még telefonál, mert nélküle megbénul a cég. Vagy a barátnője elfelejt levegőt venni… Leszállás után már a gépen folytatja a megkezdett beszélgetést.

  1. A kritikus

Folyamatosan szidja a fapadosokat, mert semmi nem jó neki: túl kicsi a hely, nem fér el a poggyász, késik a repülő, nincs ingyen kaja stb. De akkor minek választja a fapadost?

  1. Olcsójános

Életében először repül, este már jön is vissza, semmire nem akar költeni az egész nap során, ezért felszállás után már veszi is elő a fokhagymás fasírtot – a többi utas nagy örömére.

  1. A humoros

Legalábbis annak hiszi magát és a kis társaságának a középpontjában harsány hangon poénokat sütöget, hogy lehetőleg mindenki hallja.

  1. Családos

Három gyerekkel érkezik, és aztán nem érdekli, ha a gyerekei össze-vissza szaladgálnak és zaklatják a többi utast. Ő eközben szelfizik… A legkisebb gyerek végig üvölti az utat, ami a szülőket nem zavarja, hiszen fülhallgató van a fülükben egész úton.

  1. A riporter

Minden pillanatát dokumentálja az utazásnak, így már a repülőn megtelik a memóriakártya a telefonján, pedig 32 GB-os. Természetesen már a terminálon megkezdi a képek feltöltését a facebookra, instagramra, stb.

Repülés (szinte) ingyen

Egy éve lettem a Wizz Discount Club tagja és az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat szeretném megosztani az érdeklődőkkel.

Úgy kezdődött, hogy arra kerestem az interneten, hogy van-e a Wizzairnek törzstagsági kártyája. Ekkor találtam rá az ERSTE Wizz hitelkártyájára, ami nagyon megtetszett és azóta sem bántam meg, hogy kiváltottam.

Előnyei:

  • A kártya kiváltáskor rögtön kaptam 10.000 Ft-ot a Wizz számlámra, amit egyből le is vásárolhattam. (Van néha olyan akció, hogy 20.000 Ft-ot adnak.)
  • Csoportos klubtagság jár (azaz akár 6 jegyet is vehetek kedvezményesen) egy évre, de ezt már meg is hosszabbították, mert használom a kártyát. (Ez jelenleg 60 euróba kerülne 1 évre!)
  • Dombornyomott Mastercard kártya, amit mindenhol elfogadnak.
  • Minden vásárlás után, ha ezzel fizetek 2% megy a számlámra, de ha a Wizznél fizetek, akkor ez 4%.
  • Vannak duplapontos hétvégék, amikor az előbb említett százalékok duplázódnak, tehát 4% és 8% kerül a számlámra.
  • Ha ma vásárolok, holnap az Ersténél megjelenik a visszatérítés, amit rögtön átteszek a Wizz számlára és holnapután már vehetek is rajta repülőjegyet vagy közvetlenül a repüléshez kapcsolódó terméket (poggyász, ülőhely, elsőbbségi).

Hátrányai:

  • Sajnos a hitelt vissza is kell fizetni, és ha ezt időben nem teszem meg, akkor nagyon magas kamatot tesznek rá. (Ilyen még velem nem történt, erre oda kell figyelni.) Ha időben fizetek (2 hét a zárás után), akkor nincs kamat.
  • Ha nincs az Ersténél lakossági folyószámlám (ez ugyanis nem feltétel!), akkor a törlesztéskor a saját OTP-számlámról való utalás némi pénzbe kerül.
  • Van egy 290 Ft-os havi zárlati díj.

Így aztán én ahol lehet, ezzel a kártyával fizetek, a duplapontos hétvégéken nagybevásárlást tartunk, ha pedig egy ismerősöm egy nagyobb összeget készpénzzel akar kifizetni, akkor megkérem, hogy adja azt nekem és pedig a kártyámmal fizetek. Ha odafigyelünk erre, akkor igen komoly összeg jöhet össze egy év alatt a 28.000 (10.000FT + 60 euro) mellé.

Ez alatt az év alatt 26 db repülőjegyet vettem, (igaz mindig a legolcsóbbakra vadászom) és ezért 33.000 Ft-ot fizettem, a többi a számlámról ment!

dscn4232.JPG

Sokan szidják a fapados légitársaságokat, hogy nincs elég hely, meg a poggyász, meg a kaja, meg a bádogterminál stb., de vajon 26 db jegyért mennyit kellene fizetni egy hagyományosnál? Én 2 órát kibírok egy Wizz gépen és olyan helyekre jutok el olcsón, amiről pár éve még álmodni se mertem. És még nem találkoztam náluk bunkó utaskísérővel, mindig nagyon kedvesek. Ja, hogy nem engednek fel nagyobb poggyászt? Világosan leírják, hogy mekkorát lehet felvinni ingyen, tessék otthon lemérni! Nem mindig nézik, de ha igen, akkor baj van! Egy kis kézibe is be lehet pakolni 4 napra való cuccot.

Én szívesen megnézek minden várost, olyat is, ami nem annyira „menő”, de én Dortmundnak is megtaláltam a szépségét. Kétszer tettem több napos túrát: Debrecen-Charleroi (onnan busszal: Lille)-Gdansk-Malmö (onnan busszal: Koppenhága)-Budapest, majd: Budapest-Dortmund-Katowice (onnan busszal: Wrocław)-Bergamo-Debrecen. Jártam Gentben, Bruges-ben, Luxembourg-ban, hamarosan Londonba, nyáron pedig Szófiába megyünk.

És eredetileg itt akartam befejezni a posztot, de sajnos, azóta történt valami ami Wizzairhez való pozitív hozzáállásomat beárnyékolja.

Amint írtam Szófiába vettem jegyet a nyárra, 1 hetes nyaralásra, a booking.com-on szállást foglaltam, a Wizzair által ajánlott autóbérlést (ami valójában a rentalcars.com-on történik) is lefoglaltam, sőt ki is fizettem. A Wizz igazolta vissza az autóbérlést. Erre az történt, hogy a Wizz megváltoztatta a menetrendet és egy nappal később lesz az indulás (meg az érkezés is), de erről nem küldtek e-mailt csak nézegettem a foglalásaimat és akkor vettem észre. Ment a telefon a Wizz felé (emelt díjas), hogy vállalják át a különbözetet, ami emiatt az autóbérlésben keletkezett. Hosszas levelezés után sem sikerült őket meggyőznöm erről. Annak ellenére, hogy az ő oldalukon keresztül foglaltam és ők küldték a visszaigazoló e-mailt! Arra hivatkoznak, hogy ők csak közvetítettek és az ÁSZF szerint ezt nekem kell kifizetnem. Szóval ez számomra nem szimpatikus, de úgy tűnik, nem tudok mit tenni ezzel. Szerencsére a szállást ingyen sikerült módosítanom!

Összegezve tehát bátran ajánlom a kártya igénylését mindenkinek. Használd, amikor csak lehet, de ne felejtsd el időben visszafizetni!

Ja és még mielőtt valaki megvádolna: nem kapok ezért a posztért semmi pluszt sem a Wizzairtől, sem az Erstétől

Luxembourg

Péntek este már negyedik alkalommal repültem - ezúttal feleségemmel - Brüsszel-Charleroi reptérre, ami azért Brüsszeltől elég messze van, de szinte mindig vannak olcsó jegyek a Wizzairnél, ezúttal a 2 retúrjegyet kevesebb, mint 12 ezerből megúsztam (ami valójában ingyen volt a Wizz hitelkártyámnak köszönhetően.). Ezúttal is a Flibco busztársasággal utaztunk tovább Luxembourg-ba, ezért kettőnknek oda-vissza 32 eurót fizettem.

Éjfél körül értünk a szállodába, így azért másnap nagyon korán nem keltünk fel. Sajnos, ahogy kiléptünk a hotelből már esett is az eső, ami 1 órán belül lefagyott, így a sok kockaköves járda, út életveszélyesen csúszott. Ebben a városban ez igen nagy probléma, mert Luxembourg-on belül nagy szintkülönbségek vannak. A városban 96 híd, viadukt található.

dscn4316.JPG

Ha a vasútállomás felől indulunk az Avenue de la Liberté úton, akkor az Adolphe hídon megyünk át a Petrusse nevű patak fölött. Már innen is nagyon szép a látvány jobbra és balra nézve is.

dscn4259.JPG

dscn4261a.jpg

A hídról már látszanak a Notre Dame templom karcsú tornyai. Ide érdemes bemenni, nagyon szép gótikus stílusú templom, belépő nincs.

dscn4260.JPG

dscn4267.JPG 

dscn4272.JPG

Ezután - a Notre Dame közvetlen szomszédságában található - nagyhercegi palotához mentünk, ahol egy darab őr látható, aki néha látványosan vonul oda, majd vissza. Az épületet csak kívülről lehet megnézni.

dscn4291.JPG

Egy kisebb templom, a Saint Michel, felé folytattuk utunkat. Itt sem kell belépőt fizetni.

dscn4299.JPG

Innen a városfal részeit néztük meg, elég jó állapotban van, sok bástya, kazamata és nagyon szép kilátás.

dscn4306.JPG

dscn4310.JPG

dscn4350.JPG

Lesétáltunk (vagy inkább lecsúszkáltunk) a Grund nevű részre, ami tulajdonképpen az Alzette folyó kanyarulata által közbezárt félsziget szerű terület. Innen pedig felfelé nézve fantasztikus a látvány.

dscn4327.JPG

dscn4326.JPG

dscn4324.JPG

Itt található a Keresztelő Szent János templom, ahová szintén ingyenes a belépés.

dscn4321.JPG

dscn4331.JPG

Érdemes a városban sétálgatni az alsó és a felső részen is nagyon szép a látvány, jó időben pedig - gondolom - még szebb.

dscn4336.JPG

dscn4341.JPG

dscn4355.JPG

dscn4347.JPG

Végül rájöttünk, hogy feleslegesen kockáztattuk a nyaktörést, mert a Plateau du St. Esprit-nél lifttel is lehet közlekedni az alsó és a felsőváros között...

dscn4368.JPG

Aztán persze egy kiskocsmában megkóstoltunk néhány luxemburgi sört. Egész jók...

Bátran ajánlom mindenkinek, hogy nézze meg ezt a kisvárost, persze arra fel kell készülni, hogy a szállás és az ennivaló nem túl olcsó, hiszen Európa egyik leggazdagabb országának fővárosában járunk. 

4 tipp európai buszozáshoz

Van, aki szeret buszozni valaki nem. Ha az ember fapados légitársasággal utazik, akkor muszáj igénybe venni ezt a fajta közlekedési formát is, hiszen gyakran szállunk le olyan reptéren, ahonnan bizony még jócskán kell utazni. Szerencsére a busztársaságok is rájöttek erre és olcsó jegyeket kínálnak szerte a kontinensen. A teljesség igénye nélkül szeretnék bemutatni néhányat, de csak olyat, amit már magam is kipróbáltam. Szívesen fogadok kommentbe kiegészítéseket vagy más társaságokkal kapcsolatos tapasztalatokat.

1. Flibco.com

Belga, német, francia, luxemburgi és ciprusi(!) városokat érint. A Budapest-Brüsszel/Charleroi útvonalra szinte mindig lehet olcsó jegyet venni a Wizzairnél, valószínűleg a terrorpara miatt. (Ez nem ez a reptér, ahol a robbantás volt, ez Brüsszeltől 60 km-re van.) Igazából nem is Brüsszel miatt repültem már többször is ide, hanem azért, mert innen a Flibco több városba is indít járatokat. Érdemes innen Gentbe, Bruges-be, Lille-be, Luxemburgba utazni. Ha időben kapcsolunk, akkor tudunk 5 euróért jegyet venni, de volt már, hogy hárman 12,5 eurót fizettünk, de ha öten mentünk volna, akkor az 5. ingyen lett volna, azaz 20 euró az 5 utasnak együtt. Pontos, megbízható társaság, nekem még eddig semmi gondom nem volt velük. Wi-fi nem volt a járműveiken. További repterek, ahonnan indulnak járataik: Frankfurt-Hahn, Frankfurt Main, Baden-Baden, Luxemburg és újabban Larnaca, Paphos (mindkettő Ciprus.

dscn2052.JPG

2. Polskibus.com

Ez a társaság nem a repterekre specializálódott, de ma már kb. 100 várost érintenek. Alapvetően Lengyelországban utaztatnak, itt szinte minden nagyobb várost érintenek, de Hollandiától Ukrajnáig számtalan egyéb célpontjuk is van (Amszterdam, Zürich, Prága, Bécs, stb.). Budapestről (Kelenföld vá.) is megy buszuk például Krakkóba, én most egy 49 zlotyba (kb. 3500 Ft) kerülő jegyet látok. A legalacsonyabb ár, amivel velük utaztam az Katowicéből Wrocławba volt, ahol 1 (!) zlotyba került a jegy plusz még egy zloty az adminisztrációs díj. Azaz 145 Ft-ért vittek el 200 km távolságra! Emeletes buszaik vannak, ahol az alsó szint csak csomagtér, így mindenki fenn utazik, a járművön wi-fi van. Megbízható társaság, velük volt már ugyan 20 perces késésem is, de bátran merem ajánlani. Aki tud aludni buszon az válassza az éjszakai utazást, így a szállás költsége megspórolható!

dscn3909_1.JPG

3. Neptunbus

Ez első kettőhöz képest ez egy kis cég, de amikor Malmőbe utaztam előtte csak olyan leírásokat olvastam, hogy be kell buszozni Malmőbe, onnan pedig vonattal az Öresund hídon keresztül lehet Koppenhágába menni. Addig keresgéltem, amíg erre rátaláltam: így közvetlenül tudtam a svéd reptérről Koppenhága központjába jutni. Olcsónak nem mondanám (100 DKK, azaz kb. 4200 Ft), de még mindig egyszerűbb, mint Malmőn keresztül menni. Az utaslétszámhoz alkalmazkodva kicsi vagy nagy buszt indítanak. A foglaláskor be kell jelölni, hogy honnan érkezel vagy hová repülsz, és ahhoz alkalmazkodik a járat. Korrekt, megbízható, pontos társaság.

dscn2870_1.JPG

4. Matuszek

Katowice repülőtere kb. 30 km-re van a központtól és bár tömegközlekedéssel is be lehet jutni, de az útvonaltervezők szerint nagyon körülményes és kb. 2 óra hosszáig tart. A Wizzair honlapján találtam rájuk. Természetesen a repülőjáratokhoz igazítják a menetrendet, előre vettem a jegyet interneten, de a sofőrnél is lehet, ha van hely. Az ár oda-vissza 40 zloty volt és kb. 30 perc a menetidő. Lehet velük a katowicei reptérről közvetlenül Krakkóba is utazni, ennek díja duplája a Katowice centrumába való utazásnak.

dscn4064.JPG

Természetesen vannak olyan repterek, ahonnan helyi tömegközlekedéssel, normál idő alatt és kulturált utazási körülmények között be lehet menni a városközpontba, de ezekről majd egy másik posztban írok.

Bergamo

Dortmund, Katowice és Wrocław után Bergamoba érkeztem. Rögtön a terminál előtti buszmegállóból indul az 1-es busz, ami bevisz a központba. Érdemes 24 órás jegyet venni 5 euróért, mert ez minden tömegközlekedési eszközre jó, a siklóra (Funicolare) is. A megállóban, automatából kapható, ami sajnos csak készpénzt fogad el.

A szállással (Ostello Bergamo) nem volt szerencsém: a bookingon foglaltam, átjutottam a város másik végébe és itt egy 6 ágyas szobába akartak betenni úgy, hogy már öten laktak ott! Természetesen külön szobát foglaltam és már ki is fizettem előre 27 eurót, így tiltakoztam. Sorry, de nem tud mást csinálni. Nem hagytam magam, így telefonált a managernek (ő mondta), aki felajánlotta, hogy lakjam ott ingyen! Na de nekem akkor sincs kedvem 5 idegennel együtt lakni! Szóval én csak azt hajtogattam: "private room", végül szerzett nekem egy szobát (Green Bed Bergamo) a városközpontban! Ennek az árát (35 euro) a kezembe nyomta, azzal tudtam ott fizetni. Összességében pozitívan jöttem ki a dologból, mert jobb helyen, jobb szállást kaptam. Kár, hogy a 17 órai érkezés után este 8-kor tudtam bejutni a szállásomra, ja és végig esett az eső.

Így aztán másnap kerestem egy csomagmegőrzőt (a buszpályaudvar mellett van, ahol megáll az 1-es busz) és elindultam a siklóhoz, ami felvisz az Óvárosba (Citta Alta). Nehéz szavakkal leírni a látványt és még a képek sem adják vissza ennek a középkori stílusú városrésznek a szépségét.

dscn4127.JPG

dscn4125.JPG

Rövid sétával eljutunk a Piazza Vecchiához és a Piazza Duomohoz, ez a két tér összenőtt. Itt található a Basilica Di Santa Maria Maggiore, aminél szebb templomot talán még életemben nem láttam. 

dscn4145.JPG

dscn4147.JPG

 A tér egyik sarkában található a Torre Civica (Campanone), ami egy 52 méter magas torony (lift is van), ahonnan nagyon szép lett volna a látvány, ha nem lett volna eső és köd... Azért a közeli épületek jól látszódtak.

dscn4186.JPG

dscn4176.JPG

Ekkora véget ért a Dómban (ami szintén ezen a téren található) a mise, így körbe tudtam járni belülről is.

dscn4209.JPG

Ezután elgyalogoltam az Óváros másik végébe, a Porta S. Alessandrohoz, ahonnan szintén indul egy sikló a San Vigilio nevű várhoz. Innen is fantasztikus lenne a kilátás, de itt már akkora köd volt, hogy szinte semmi nem látszódott.

dscn4224.JPG

Az Óváros tele van pékségekkel, cukrászdákkal, én megkóstoltam a csokis canellonit, nagyon finom, érdemes kipróbálni. Vissza elég a Porta S. Alessandroig menni siklóval, mert az 1-es busz itt is megáll. Ha a reptérre megyünk, akkor az 1-es mellett ott kell lenni a repülő rajzának is, az visz ki oda.

Azt gondolom, hogy a rossz idő ellenére is megérte megnézni az Óvárost, csak ajánlani tudom mindenkinek!

Katowice, Wrocław


Dortmundból repültem Katowicébe (Wizzair, mi más?), este 7 után szállt le a gép. Mivel a város több, mint 30 kilométerre van a reptértől éss tömegközlekedéssel kb. 2 óra a bejutás, ezért inkább a Wizz oldaláról indulva reptéri transzfert kértem, ami oda-vissza 40 złoty és mindössze fél óra az út a központig.

A szállás (Hostel Kattowitz) nem volt messze a busz érkezési helyétől, a központban van, bátran ajánlom mindenkinek. Lengyelország kicsit olcsóbb, mint Magyarország, tele van kisboltokkal (pl.: Zabka), ahol mindent meg lehet venni és általában 6-tól 23-ig vannak nyitva.

Mivel 2 éjszakát töltöttem itt, és Katowice látnivalói egy fél nap alatt megtekinthetők, így másnap reggel 7-kor elbuszoztam az innen kb. 200 km-re lévő  Wrocławba (Breslau, Boroszló). Bátran ajánlom mindenkinek a Polskibust, ami szinte minden lengyel nagyvárosba elmegy, sőt már Budapestről is indul, de megy Bécsbe, Prágába, stb. Ráadásul a szállástól kb. 200 méterre van az indulási pont. Szóval ez a buszozás oda-vissza 15 złotyba került, ami kb. 1100 Ft! Wrocławban a vasútállomáshoz érkezik a busz, ami egy nagyon szép épület.

dscn3897.JPG

Itt az információs ponton ingyen adnak térképet, amin rajta vannak a buszok, villamosok útvonalai is és angolul is beszél az informátor. Én vettem napijegyet a tömegközlekedésre (11 złoty, automatából lehet venni), de, ha szeretsz gyalogolni, akkor nem muszáj, annyira nincs messze a központ. Itt a Rynek az Óváros központja, ami egy hatalmas tér, tele színes, nagyon szép épületekkel.

dscn3909.JPG

A tér egyik sarkában található a gótikus stílusban épült Szent Erzsébet templom, aminek a tornyából nagyon szép a kilátás.

dscn3958.JPG

 dscn3933.JPG

dscn3952.JPG 

A tértől az ellenkező irányba távolodva a Mária Magdolna templom található, melynek két tornyát egy híd köti össze, ahová fel lehet menni.

 dscn3986.JPG

dscn3999.JPG

 Wrocławban, amerre nézünk templomot látunk.

dscn4007.JPG

 dscn4022.JPG

A városhoz hozzá tartoznak még a törpék, melyekbe néhány helyen belebotlik az ember.

 torpe1.jpg

Érdemes még megnézni a Pawla Wlodkowicán a zsinagógát, ami egy zsidó múzeum.

 dscn4042.JPG

Késő délután indultam vissza Katowicébe, amit másnap délelőtt néztem meg. Itt a legérdekesebb - szerintem - a Krisztus Király Katedrális, melynek monumentalitása lenyűgöző.

dscn4074.JPG

dscn4096.JPG

A közelben van még egy háborús emlékmű is.

dscn4108.JPG 

Ezután pedig már indultam a reptérre, mert hamarosan indult a gépem Bergamoba.

Dortmund

Sokan mondják, hogy Dortmundba kár elmenni, mert nincs ott semmi látnivaló, de én kipróbáltam és egy napot megér.

Reggel 8-kor már le is szállt a Wizzair budapesti járata, innen a 440-es busszal érdemes menni. Én napijegyet vettem (a sofőrtől kell kérni), Tages Ticket a neve németül, 6,70 euróba kerül és minden tömegközlekedési eszközre jó, 24 órán keresztül. Amikor először utazunk vele, akkor kell csak kezelni. Ez az Aplerbeck megállóig megy, ott át kell szállni az U47-re, amivel a Hauptbahnhofig kell menni. (Nem lehet eltévedni, mindenhol kinn van a metrótérkép.) Rögtön az állomásról kijövet láthatjuk a Futballmúzeumot, amit 17 euróért meg lehet látogatni, én kihagytam.
dscn3801.JPG

Innen már látszik a Szent Péter templom, aminek az oltára apró szobrokból áll.
dscn3802a.jpg

dscn3890.JPG

Tovább haladva találjuk a Szent Reinold templomot, ami egy gótikus stílusú építmény, ami hatalmas méreteivel lenyűgöző látvány belülről (is).

5c904cd798e15ffae159e565da5cbe09.png54814ddfece31b04c85607c003b3c7c5.png

Egy hosszú sétálóutca és a régi piac (Altmark) található itt, amin éppen valami fesztiválféle volt, mindenféle árusokkal, wurstlival és persze wursttal (kolbász). Aki hazai ízekre vágyik még magyar lángost is ehet, már persze, ha nem sajnál egy sajtos-tejfölösre 5 eurót…

dscn3841.JPG

dscn3880.JPG

Ezután kiutaztam a Westfalenhalléhoz, melynek közelében található a egy szép park és a Borussia Dortmund stadionja, amit csak kívülről néztem, de 12 euróért be is lehet menni. Inkább a fanshopot választottam, ami kétszintes és minden sárga-fekete benne.

dscn3846.JPG

dscn3857.JPG

dscn3863.JPG

Innen a Westfalenparkba mentem, ahol egy TV-torony látogatható 3,5 euróért, sajnos csak délután nyitott ki. Aztán 17:45-kor már indult is a gépem Katowicébe.

dscn3879a.jpg

3 ország, 4 nap, 5 reptér

Akkor megint belehúzok! Ismét egyedül megyek. Ismét Wizzair!

Reggel hatórás indulás Budapestről Dortmundba, majd még aznap késő délután onnan Katowicébe. Ott alszom, majd másnap korán reggel irány Wroclaw, busszal. Este vissza Katowicébe, alvás, majd másnap kora délután irány Bergamo. Nem, nem Milánó, csak Bergamót nézem meg és ott alszom. Másnap még egy kis városnézés, majd délután indulás Debrecenbe. 

Na de mennyibe kerül ez? A repjegyek összesen 13.000 Ft-ba, ami valójában ingyen van, hiszen a Wizzair hitelkártyát használva ez mind visszatérítésből jön. A szállás 3 éjszakára 18.000, reptéri transzferekre kb. 10.000. A legjobb a buszjegy a Polskibus-szal: Katowice-Wroclaw oda-vissza 15 zloty (kb. 1100 Ft).

Hamarosan...