Utazások Európában

Athéni hétvége

2019. január 29. - PTom70

Athén nyáron nagyon meleg és rengeteg turista van ott, ezért érdemes más évszakban oda látogatni. Én januárban utaztam, a Wizzairrel, péntek délután. 12-14 celsius fok volt és nem volt sehol nagy tömeg.

A reptérről metró megy a városközpontig, én olyan 3 napos bérletet vettem (22 euróért), ami a reptérről is érvényes. Alapból a sima metrójeggyel nem lehet innen utazni. Busszal is be lehet jutni, amiért persze külön kell fizetni. Ha az ókori műemlékeket akarjuk megnézni (mi másért menne valaki Athénba?), akkor lehet venni egy olyan jegyet (30 euróért), amivel szinte az összes ókori helyet meg lehet látogatni: Akropolisz, Régi Agora, Római Agora, Hadrianus könyvtára, Olympeion, Lykeion, Keramaikos. A jegy 5 napig érvénye, tehát nem kell bezsúfolni egy napba, ha van időnk. Hadrianus kapujánál kezdtem a kirándulást (Akropoli vagy a Szintagma metrómegállótól is megközelíthető), ez még ingyen van.

Ezután a közvetlen mellette fekvő olimpiai Zeusz templomba mentem, amiből már csak néhány korinthoszi oszlop áll a 104-ből.

Innen az Akropolisz felé vettem az irányt. a hegymászás közben (persze kiépített utakon) először a Dionüszosz színházba botlik az ember. Hátborzongató belegondolni, hogy itt adták elő először Aiszkhülosz, Szophoklész és Euripidész drámáit.

Tovább haladva a Hérodionhoz érünk, ami egy római kori színház, több ezer ülőhellyel. Az üléseket helyreállították, így ma is tartanak benne előadásokat.

Tovább haladva a Propüliához érünk.

A kapun belépve már nehéz másra koncentrálni, mint a 2500 éves Parthenonra, ami belül fel van állványozva, de így is felemelő pillanat volt, amikor megláttam.

Az Akropolisz Múzeum sajnos zárva volt, így ezt ki kellett hagyni. Van helyette még jónéhány csodálatos épület és fantasztikus kilátás a városra.

Lefelé menet először a Római Agorára találtam, amiből nem sok maradt meg.

Hadrianus könyvtára következett, szintén csak romokban.

És aztán az ember eljut a régi Agorára, amire szintén lehet mondani, hogy főleg romok, de ez volt az ókori Athén központja, ahol Szókratész "zaklatta" a járókelőket, hogy fogalmazzák meg mi a jó, meg persze Platón, Periklész és még sorolhatnám.

Azért ne hagyjuk ki itt a Héphaiszteiont, ami a legéppebben megmaradt dór templom.

Ezután nekivágtam a Lükabéttosz emelkedőinek, abban a tudatban, hogy - az útikönyv szerint - felvonó megy fel a hegycsúcsra. Ezt sehogy sem sikerült megtalálnom, így aztán felgyalogoltam a tetőre. Nem volt egyszerű, de megérte. Már az úton nagyon érdekes a növényzet.

A csúcson pedig egy kápolna van, meg persze a csodálatos kilátás.

Már szürkült, amikor egy ortodox templomhoz értem, belül is csodálatos, ingyen megnézhető.

Még készítettem néhány fotót a Monastiraki metróállomás környékén, aztán elegem lett és irány a szállás.

Másnap reggel még megnéztem a Lükeiont, ahol Arisztotelész tanította az ifjakat.

Innen az Evangelismos metróállomás felé tartva, egy katonai múzeumot találunk, amit a hadtörténet és a fegyverek rajongóinak bátran ajánlok, 4 euróért. Az ókortól a II. világháborúig láthatunk emlékeket a görög és más hadseregek történetéből.

Végül egy fotó, ami egyáltalán nem ritka az athéni utcákon és ami egy jóval a rendszerváltás előtt született embernek felfoghatatlan látvány: narancsfa,  amiről hullik a gyümölcs, miközben '90 előtt alig láthattunk narancsot...

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sZulamith 2019.01.30. 09:06:41

Bizony Athénban még szeptember végéig is nagyon meleg van. Lépten nyomon - szó szerint - a járdán üveglappal fedett ókori látnivalóval találkozik a turista.
A parlamenti őrség váltás, minden tekintetben érdekes.

ludomik 2019.01.30. 09:12:19

elfelftette em;iteni,a szinte elviselhetetlen szennyezett levegot,,,

Trouw 2019.01.30. 15:20:53

Mi is múlt hétvégén voltunk Athénban. Lükabéttoszra a felvonó (a Buda vári siklóra hasonlít inkább) a sétánnyal átellenben lévő oldalon megy fel, nagyjából az étterem alatt van az állomás. Mi is gyalog mentünk fel, és bár egyes szakaszok lehet, hogy fárasztóbbak, de szép időben ez nem nagy megerőltetés. Lefelé viszont kihasználtuk a siklót, mert esni kezdett az eső. 7,5 € a menettérti jegy (lefelé 4€, felfelé úgy emlékszem, hogy 5), ennyiért talán érdemes sétálni egyet. A sikló viszonylag gyors, de látni nem lehet semmit, mert alagútban halad végig.
Mi voltunk az Akropolisz múzeumban is, érdemes volt, szép gyűjtemény és az épület is izgalmas.
Télen korán zárnak egyes múzeumok (már 15 óra körül), ezért érdemes erre odafigyelni, valószínűleg a cikkíró is ezért nem jutott be.
A cikkben is szerepel, hogy 30 € töb múzeumba a közös belépő, viszont télen az egyedi jegyekre 50%-os kedvezmény van, ezért ezt a jegyet nem igazán érdemes megvenni. A bejáratnál, pénztáraknál nem tapasztaltunk sorokat, ráadásul a gyűjtőjegy olyan műemlékekre is vonatkozik, ahová pl. mi nem is mentünk (mert körbesétáltuk felülről...).
Szerintem mindenkinek látnia kell Athént életében egyszer, azonban az el kell mondani, hogy sajnos elég sok a "kőgyűjtemény", tehát tudjuk, hogy mi állt ott, de a megmaradt kövek, építőelemekkel nem kezdtek semmit, nagyon kevés a pl. Rómában, de akár Magyarországon is jellemző restauráció, újjáépítés. Az egyik legéppebben megmaradt műemlék, a Héphaiszteion például méltánytalanul el van hanyagolva, az épület talapzatából gyom növekszik, a mészkő több helyen a város koszától fekete, talán kormos, de az épület repedéseiből több helyen kisebb "bokrok" nőnek, miközben ez az egyik leglátogatottabb része a városnak.
A város maga is elég lestrapált állapotban van. Alig van utca, ahol ne lenne valamilyen - eredetileg gyönyörű - múlt századokból ránk maradt épület elhagyatva, romokban, szemetesen elhagyatva, miközben melléjük csúnya betonkockákat építettek. A tömegközlekedés balkániasan "szervezett", a metró kifejezetten ritkán jár, sokszor érdemesebb gyalog elindulni, mint várni, hamarabb odaérsz.
A város hatalmas, rengeteg ember él itt együtt, ezért sok lenne a tennivaló, de nem tűnik úgy, hogy ezt meg akarnák vagy tudnák szervezni. A működő templomokra úgy tűnik, hogy futja a pénzből és a tenni akarásból, kár, hogy ez kimerül, amikor a közterületekről és az évezredes emlékekről van szó.
Emiatt kicsit szomorúan jöttünk el a városból.

PTom70 2019.01.30. 19:16:20

@Trouw: Köszönöm a kiegészítést, nagyon hasznos információkat írtál, amiket én nem.